Hopp til innhold

Her er et typisk eksempel på en skadesak som skiller veldig på hvordan et verksted vil vurdere å reparere. Kanal og dør er skadet med et omfang som tilsier at vi ikke kan gå god for kvaliteten ved å benytte oss av flaterettingsmetoder, og derfor besluttes det at utskifting av deler er hensiktsmessig. 

Først spennes bilen opp og trekker ut ytterpunktene på delen for å gjenopprette formen så man kan begrense behovet for større inngrep i øvrige deler/indre deler.  

Neste punkt er å avgjøre hvor ny del kan skjøtes inn. her er det store forskjeller mellom verksteder som følger metoder fra fabrikant og ikke. ifølge bilfabrikantens spesifikasjoner på denne bilen er det ikke tillatt å skjøte kanalens nedre del, men angitte mål på skjøtepunkter på a- og b-stolpe samt fremre hjulbue bak. mål må være nøyaktig og vi benytter i stor grad laser til oppmåling. 

Når oppmåling er markert, og dobbelsjekket (det er veldig uheldig å kappe på feil sted) så kan vi fjerne den gamle kanalen. ettersom vi her fjerner noe av bilens bærende konstuksjon så stiver vi av døråpninger ihht anvisninger. 

prøvemontering av kanal og dører gjøres før endelig innsveising påbegynnes.

Når alt er innenfor mål kan vi klargjøre og behandle innvendige flater og sveiseområder, og sveise inn ny del. her er det krav til antall og plassering av sveisepunkter. 

Når punkt- og MIG-sveiser er ferdige og kvalitetskontrollert bruker vi tinn over skjøtene for å minimere bruk av sparkel og andre fyllmasser. 

Neste trinn er å prøvemontere dører før det er klar for lakkering.

Etter grunning og innvendig lakkering er bilen klar for utvendig lakk.

Siste punkt på menyen er å montere alt sammen, rustbehandle godt og rengjøre bilen før den er klar for tilbakelevering til sin eier. 

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter